Fáradozása az értelem ellen irányul!
2017. január 20. írta: baltian

Fáradozása az értelem ellen irányul!

Johann Sebastian Bach

bach_shades2.jpg... ez a nagy ember egész nemzetek csodálatának tárgya lenne, ha több kellemetesség lenne benne, ha műveit dagályosság és zavarosság révén meg nem fosztaná természetes jellegüktől s azok szépségét túlzott mesterkedéssel el nem homályosítaná. Miután saját ujjairól ítél, darabjait nagyon nehéz játszani; azt követeli az énekesektől és a hangszeres muzsikusoktól egyaránt, hogy torkukkal, úgyszintén hangszerükkel azt produkálják, amit ő a zongorán el tud játszani. Ez azonban lehetetlen. Mindazokat az ékesítéseket és kis díszítéseket s mindazt, amit játékmodoron értünk, valóságos hangjegyekkel fejez ki s ez nemcsak az összhang szépségétől fosztja meg darabjait, hanem az énekszólamot is felismerhetetlenné teszi. Azt akarja, hogy minden szólam együttesen és ugyanazon a nehézségi fokon hangozzék s így az ember nem tudhatja, melyik a főszólam. Röviden: ő az a zenében, ami hajdanában Lohenstein úr volt a költészetben. A dagályosság mindkettőjüket a természetességtől a mestelkéltségig és a fennkölttől a homályig vezette el; és mindkettőnél csodálkozunk azon a nehéz munkán és kivételesen nagy fáradozáson, amely hiábavaló, hiszen az értelem ellen irányul... 

(Scheibe, "Critischer Musikus", 1737.; Schweitzer: Bach.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kritizatriznyak.blog.hu/api/trackback/id/tr5512139605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása